Asigurari motociclete

Posesorii de motociclete au la dispozitie doua tipuri de asigurari, si anume cea obligatorie (RCA moto), si cea facultativa (Casco moto).
Daca in cazul RCA moto, asigurarea este aceeasi ca si pentru alte tipuri de autovehicule, in cazul Casco moto, lucrurile devin ceva mai complicate. Asigurarea tip Casco este o completare perfecta a politei RCA, deoarece aceasta va putea acoperi eventualele daune provocate, chiar daca soferul motocicletei este parte vinovata intr-un accident.
Societatile de asigurari stabilesc la incheierea politelor Casco preturi destul de ridicate, iar tipurile de asigurari facultative pentru motociclete sunt cele cu acoperire pentru daune partiale sau totale, furt si vandalism.
In Romania, numarul motocicletelor se estimeaza ca situandu-se in jurul valorii de 18 000, astfel incat, in aceste conditii, necesitatea incheierii unei asigurari pentru motociclete este pe deplin justificata.

Polita de asigurare pentru motociclete poate fi in unele cazuri mai scumpa decat cea pentru un autoturism de aceeasi valoare; in unele conjuncturi, asiguratorii impun proprietarului sa fie cointeresat, adica sa suporte o parte din daune.
Explicatiile de la baza acestor decizii sunt date de numarul mare de accidente in care sunt implicati posesorii de motociclete, costul ridicat al pieselor de schimb, lipsa unitatilor service pentru motociclete si riscul sporit de furt.
Preturile relativ ridicate pentru Casco moto sunt secondate si de fransiza mare sau cota de prima, care variaza intre 7% si 10% din valoarea motocicletei. Cota de prima este procentul care se aplica la valoarea motocicletei pentru a stabili suma de plata anuala.

Prin fransiza trebuie sa intelegem suma fixa (sau un procent) din dauna lichidabila ce ramane in sarcina asiguratului, adica acea parte din dauna care trebuie suportata de clientul societatii de asigurari. De multe ori, asiguratii nu accepta ideea de fransiza, care poate atinge pragul de 20% din dauna pentru dauna totala/ furt si intre 5% si 10% pentru diverse evenimente. Situatia insa este una generalizata, intrucat circa 98% din politele de pe piata privind Casco moto sunt cu fransiza.

Pe de alta parte, exista convingerea din partea proprietarilor de motociclete ca acestea sunt subevaluate de societatile de asigurari.
Companiile de asigurari aleg, de regula, sa incheie polite Casco pentru acele motociclete care au o vechime de maxim 5 ani si a caror valoare nu coboara sub pragul de 4-5000 de euro. In cazul in care proprietarii unor astfel de autovehicule isi exprima dorinta de a incheia o polita Casco pentru o motocicleta mai veche, limita este de 10 ani, dar prima de asigurare este uriasa si nu se mai justifica plata sa.
Tendinta actuala este ca pe masura ce creste numarul vanzarilor de motociclete noi sa creasca si cererile de asigurari Casco. Exista adesea riscul ca cererile sa fie refuzate in anumite cazuri, intrucat evaluarea motocicletelor se face diferit, de la un caz la altul, iar conditiile sunt destul de restrictive.
Piata romaneasca a asigurarilor Casco moto continua dezvoltarea intr-un ritm ascendent si nu e exclus ca in viitor sa avem de-a face cu modificari privind normele existente in acest domeniu.

Asigurare ATV

Pentru ATV exista doua tipuri de asigurare, mai precis asigurarea obligatorie RCA si asigurarea facultativa Casco. Daca in cazul asigurarii RCA, societatile asiguratoare nu pot refuza incheierea unei astfel de polite, in cazul asigurarii tip Casco lucrurile stau diferit. Tot mai putine companii de asigurare ofera posibilitatea incheierii unei asigurari facultative de tip Casco, intrucat ATV-ul e incadrat la categoria motocicluri, considerandu-se ca el poate provoca accidente.

Asigurarea RCA pentru ATV-uri acopera pagubele produse tertilor intr-un accident rutier. Asadar, asigurarea RCA nu se adreseaza titularului, ceea ce inseamna ca pentru acesta se impune o polita tip Casco (impotriva furtului sau daunelor ce pot surveni).

Intrucat societatile de asigurare care ofera Casco pentru ATV-uri sunt in numar restrans, preturile practicate de acestea sunt destul de ridicate, invocandu-se posibilitatile sporite de furt, preturile mari ale pieselor de schimb si inexistenta atelierelor service specializate. Totusi, la fel ca si pentru motociclete sau scutere, se poate face asigurare cu acoperire pentru daune partiale sau totale, furt sau vandalism.

Toti detinatorii de ATV (fie ca sunt persoana fizica, fie ca sunt persoana juridica) trebuie sa incheie o asigurare RCA si in acelsai timp sa plateasca prima aferenta, chiar daca au incheiata o polita Casco.

Asa cum s-a subliniat anterior, societatile de asigurari sunt destul de scumpe pentru o asigurare ATV, practicandu-se un pret de circa 10% pe an din valoarea de facturare. Mai mult decat atat, s-a introdus si sistemul de fransiza, platita de catre asigurat.

Cadrul legal din Romania ofera proprietarilor de ATV-uri posibilitatea ca ei sa incheie asigurarea facultativa tip Casco pentru aceste vehicule. In acest mod se vor acoperi pagubele, indiferent din vina cui s-a produs accidentul.

Riscurile acoperite de o asigurare tip Casco pentru ATV-uri se impart, de regula, in patru grupe distincte, si anume:

1. Riscuri survenite in caz de avarie partiala (pentru avaria de acest tip, reparatia costa mai putin decat un procent dinainte stabilit din suma asigurata; includem aici pagubele provocate ATV-ului de loviri, ciocniri, rasturnari, zgarieri, incediu, explozie, fortele naturii, etc).

2.Riscuri survenite in caz de avarie totala (pentru acest tip de avarie, reparatiile depasesc un procent dinainte stabilit in polita, cam 80% din suma asigurata; in aceasta ipoteza, asiguratorul decide plata sumei asigurate minus valoarea epavei vehiculului).

3. Riscuri survenite in caz de furt partial (pagube ce apar in caz de deteriorare ca urmare a tentativei de furt).

4. Riscuri survenite in caz de furt total.

Asigurarile de tip Casco nu ofera acoperire, de regula, pentru urmatoarele categorii de riscuri:
1.Riscurile de decurg ca urmare a uzurii, substantelor corozive, defectelor de fabricatie, intretinerii necorespunzatoare, utilizarii improprii a destinatiei vehiculului, a folosirii la intreceri si concursuri, a actiunii razboiului sau revoltelor, exploziilor nucleare si efectelor acestora).

2. Riscurile ce apar cand vehiculul a fost imprumutat cu consimtamantul asiguratului unei persoane ce refuza sa il restituie.

3. Riscurile ce intervin in momentul in care furtul sau tentativa de furt a ATV-ului nu a fost anuntat la Politie (sau daca la aceasta infractiune au participat membri din familia asiguratului).

3. Riscuri indirecte, cum ar fi: pagubele cauzate de lipsa folosirii vehiculului sau reducerea valorii acestuia dupa reparatii.

4. Riscurile ce apar in momentul confiscarii, sechestrarii sau distrugerii vehiculului din ordinul guvernului sau a altor autoritati publice.