Asigurari accidente

Cand vorbim de asigurari de accidente, vorbim de un alt tip de asigurari, diferit de cele de viata practicate. Aceste asigurari de accidente pot fi impuse prin lege pentru anumite categorii de activitati cu riscuri semnificative de producere (constructie, minerit, transporturi). Deosebirile esentiale dintre asigurari accidente si cele de viata ar fi urmatoarele:

  • Asigurarile de accident au ca prioritate acoperirea accidentelor si nu riscul de deces.
  • Au un termen mai scurt de asigurare, chiar si pe proiecte.
  • Sumele ii revin asiguratului.

Asigurarile de accidente nu sunt la fel de complexe ca cele de viata, oferind despagubiri cu o valoare mai mica decat in cazul celorlalte. Cand ne referim la asigurari accidente, trebuie sa intelegem bine semnificatia termenilor cu importanta in acest tip de asigurare.

Accidentul se refera la un eveniment nedorit, se intampla datorita unei cauze exterioare, neprovocat si care genereaza pagube si vatamare corporala. Invaliditate permanenta trimite la situatia in care se intampla un accident cu urmari grave ce nu pot fi vindecate si raman cu repercusiuni ulterioare accidentului.

Incapacitate temporara de munca este rezultatul tot al unui accident, dar fara urmari atat de grave, insa care impiedica persoana in cauza sa desfasoare munca in conditii normale pe o perioada limitata de timp.

Prin intermediul acestei asigurari, asiguratorul are obligatia in cazul intamplarii unui accident sa plateasca suma stabilita in contract. Asigurarea se poate face atat individual, in functie de riscul fiecarei meserii, cat si ca grup. In ce priveste categoria riscurilor, se acorda acoperire pentru accidente ca: accidente de circulatie, de pe urma practicarii unui sport, provocate de functionarea unor masini, utilaje, inec, explozii, prabusiri, arsuri si orice ar fi direct legat cu locul desfasurarii activitatii.

In functie de gravitatea acestor accidente, asiguratul primeste suma de bani precizata in contractul de asigurare. Aceasta se primeste in urma unei investigatii si a unui document emis de doctor care sa dovedeasca legal starea pacientului de pe urma accidentului.

Oricum, ficare companie are propria sa oferta de asigurare, dar in principiu, cele mai importante raman asigurarile in cazul invaliditatii si a decesului. Pe langa aceste doua riscuri principale, puteti opta pentru extinderea ofertei si in afara programului de lucru. Ele pot acoperi transportul, pe un traseu declarat, dus-intors de la munca, cheltuieli de spitalizare, operatii etc. Important este sa cauti asociatia de asigurari care sa cuprinda in oferta exact punctele specifice tipului de asigurare pe care-l cauti.

In ce priveste costul de asigurare, este direct dependent de prima de asigurare, varsta asiguratului si gradul de risc al producerii accidentului. Polita este incheiata pe o anumita perioada de timp, iar in cazul expirarii, aceasta poate fi reinnoita, updata cu alte optiuni, iar prima de asigurare se poate mari.

Ce sa faci in caz de accident
Orice sofer se poate confrunta la un moment dat cu situatia de a provoca un accident rutier sau de a fi implicat ca pagubit intr-un astfel de incident. Nu toti stiu insa ce trebuie sa faca intr-un astfel de caz.

Exista doua tipuri de situatii atunci cand apare un accident, si anume:
1. Accident in urma caruia sunt provocate doar daune materiale, de cele mai multe ori minore
2. Accident in urma caruia sunt provocate nu doar daune materiale, ci si vatamari corporale sau chiar decesul uneia sau a mai multor persoane implicate
In primul caz poate fi folosit formularul de constat amiabil, care trebuie completat de ambii soferi cu date corecte si precise. Aceasta este o metoda optionala, care poate fi folosita in momentul in care se doreste simplificarea procesului, fara sa mai fie implicata politia pentru constatarea obisnuita.

In schimb, in al doilea caz, se impune chemarea Politiei prin apelarea numarului de urgenta 112, iar folosirea constatului amiabil este strict interzisa. Accidentul este mult mai grav, iar cazul intra in sarcina autoritatilor specializate. In ceea ce priveste primul caz, soferii trebuie sa urmeze cativa pasi. Cei doi trebuie sa completeze un singur constat amiabil. Fiecare isi va alege un singur camp, fie cel corespunzator Vehiculului A, fie Vehiculului B. Aici vor fi trecute datele de identificare personale ale celui care detine polita RCA, datele personale ale soferului, precum si informatii referitoare la autovehicule.

Trebuie sa iti reinnoiesti RCA-ul? Afla cu ajutorul calculatorului RCA cat te va costa polita anul acesta. Martorii si datele lor de identificare vor fi trecute in campul cu numarul 5. Acestia nu trebuie sa fie persoane transportate, rude sau cunoscuti ai soferilor. Va mai trebui realizata si o schita a accidentului, in privinta careia ambii soferi trebuie sa cada de acord. Pentru o schitare mai clara, este oferita o legenda care trebuie respectata.

Ulterior, constatarea amiabila va fi semnata de ambii soferi, si fiecare dintre ei va pastra una din cele doua pagini autocopiative, ambele avand aceeasi valoare juridica. Dupa aceea, fiecare sofer va depune formularul la asiguratorul propriu RCA, precum si la asiguratorul RCA al celuilalt sofer, in momentul in care sunt solicitate despagubiri. Compania de asigurari va stabili vinovatia, va elibera documentul de intrare in reparatie a masinii avariate si va acorda despagubirea. Formularul de constatare amiabila trebuie depus la societatea de asigurari in maxim 24 de ore de la producerea accidentului.

Accident in afara tarii De foarte multe ori circulam cu masina in afara teritoriului tarii. Ce faci atunci cand ai un accident in afara tarii? Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmezi? Cum poti obtine despagubiri daca tu esti cel pagubit? In momentul in care esti implicat intr-un accident in afara tarii, nu poti folosi RCA-ul, in schimb intra in ecuatie Cartea Verde, care este oferita intotdeauna odata cu polita de asigurare auto obligatorie.

Ce trebuie facut in momentul in care are loc un accident in afara tarii?
Asiguratul implicat in accident va trebui sa completeze formularul de constatare amiabila sau sa realizeze constatarea la Politia din tara in care a avut loc accidentul, in functie de caz. Tot la sectia de politie va fi obtinuta si autorizatia de reparatie a autovehiculului. In momentul in care soferul se intoarce in tara, trebuie sa dea o declaratie catre asigurator referitoare la daunele care au fost produse in strainatate. Vor fi specificate detalii precum: modul in care a avut loc accidentul, care este persoana vinovata si care sunt daunele materiale sau vatamarile corporale care au rezultat in urma accidentului.

Ce se intampla insa in momentul in care societatea de asigurare a soferului vinovat este una straina?
Intr-un asemenea caz, pagubitul va trebui sa se adreseze Fondului de Protectie a Victimelor Strazii din Romania (FPVS), care poate interveni insa doar atunci cand statul respectiv este membru al Spatiului Economic European (SEE). Tot la FPVS se poate apela si in momentul in care vinovatul nu detine un RCA si o Carte Verde valabile.

In cazul in care vinovatul are masina inmatriculata intr-un stat care nu face parte din SEE, insa in care este recunoscuta conventia Carte Verde, soferul pagubit se poate adresa Biroului National Carte Verde din statul in care a avut loc accidentul. In cazul in care tara din care face parte vinovatul nu considera valabila conventia Cartea Verde, pagubitul va merge la societatea de asigurare straina a celui vinovat. Un ultim caz posibil, reprezentat de situatia in care tara in care are loc accidentul nu face parte nici din SEE si nici nu recunoaste Cartea Verde, soferul vinovat trebuie sa aiba un RCA in conformitate cu legile acelui stat.