Totul despre sistemul bonus-malus

Modificari rca incepand cu 23 decembrie 2016: noua clasa bonus
Din 23 decembrie 2016 intra in vigoare noua norma rca.
Principale lucruri care trebuie sa le stie soferii romani:
1. avem noi clase de bonus/malus:

  • maxim bonus 8 (b8) cu 32 % fata de tariful de baza fata de bonus 14 (b14) pana acum cu 50 % reducere fata de tariful de baza.
  • malus ramane maxim m 8, insa majorarea scade la 32 % fata de tariful de baza de la 100%.
  • b0 este clasa de inceput pentru o masina care este inmatriculata pentru prima data pe un proprietar. Nu uitati ca in cazul in care vindeti masina inainte de a cumpara noua masina clasa de bonus malus poate fi transferata la noua masina.

2. polita rca este denumita de acum contract de asigurare.
3. contractul este emis electronic, este in sistemul national de evidenta a poltielor rca si dovada catre organele abilitate de control o reprezinta prezentarea contractului in vigoare in orice mod: printat, electronic(de pe telefon, tableta)
4. este introdusa compensarea directa, adica plata de catre asiguratorul propriu a despagubirilor cauzate de un tert vinovat.
5. pe perioada cat masina este in service se deconteaza inchirierea unei masina din clasa similara
Intreaga norma poate fi citita aici: Vezi norma

Ce este sistemul bonus-malus?
Sistemul bonus-malus reprezinta un mecanism de bonusuri si penalizari, aplicate soferilor in functie de istoricul la volan, pentru disciplinarea asiguratilor atunci cand vine vorba de polita RCA. Sistemul bonus-malus a intrat in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2010.

Sistemul bonus malus isi propune realizarea unei diferentieri intre soferul care a provocat daune si cel care nu avut incidente. Se incearca astfel responsabilizarea soferilor, in asa fel incat sa se reduca pe cat posibil numarul de accidente, daune si vatamari corporale. Practic, daca faci un rau, platesti (Malus). Reusesti sa fii disciplinat la volan, esti rasplatit (Bonus).

La ce perioada se raporteaza sistemul bonus-malus?
Perioada de referinta este anul anterior datei emiterii politei.

Se preia clasa de Malus de la vechiul proprietar al masinii vandute?
Un sofer poate vinde masina daca a avut o dauna fara ca noul proprietar sa fie afectat de clasa de Malus care apartinea fostului proprietar.
Dar daca masina mea este implicata intr-un accident, fiind condusa fara aprobarea mea de o alta persoana (de exemplu imi este furata)?
Malus-ul nu se va aplica in momentul in care se produce un eveniment in care un autovehicul este insusit si folosit fara acordul proprietarului, iar aceasta situatie a fost sesizata in scris politiei.

Se poate prelua clasa de bonus de la masina veche la masina nou achizitionata pentru acelasi proprietar?
Se poate prelua clasa de bonus, conditia fiind ca masina veche sa se scoata din evidenta de la fisc inainte ca  noua masina sa fie achizitionata. Aceasta preluare de Bonus se face doar la solicitarea dumneavostra.

Cum se aplica sistemul bonus-malus?
Bonusul se aplica dupa urmatoarea regula: un sofer sare o clasa la fiecare an in care este asigurat. De exemplu, daca acum ai clasa B2 si iti faci asigurarea pe 12 luni, vei trece la clasa B3.

Cine poate controla sistemul bonus-malus?
Clasele de bonus-malus sunt stabilite printr-un sistem informatizat. Acestea nu sunt influentate de asiguratorul la care iti inchei polita. Singurele diferente care se fac sunt cele care tin de tarife, deoarece pretul unui RCA variaza de la o companie de asigurari la alta.
In rest, totul tine de tine ca sofer si de istoricul tau la volan. Cu cat reusesti sa fii mai atent in trafic si sa eviti sa fii implicat in accidente, ai parte de bonus si implicit de un pret mai mic data viitoare cand iti inchei RCA-ul. In schimb, daca provoci daune (1, 2, 3 sau mai multe), malus-ul creste si implicit si tariful pentru asigurarea auto de raspundere civila va fi mai mare.

Sistemul bonus-malus este valabil si pentru persoanele juridice?
Initial sistemul bonus-malus era aplicat doar persoanelor fizice, insa incepand cu 1 ianuarie 2012, acesta este valabil si pentru persoanele juridice, conform deciziei luate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).

Sistemul bonus malus reprezinta un sistem de calcul care influenteaza pretul RCA-ului in functie de istoricul la volan al soferului. Daca acesta a provocat accidente si implicit daune, el se incadreaza intr-una din clasele de malus, care aduc o majorare la tariful pentru asigurare. In schimb, daca un conducator auto a reusit sa nu fie implicat in nici un fel de incident auto, atunci el se va incadra in clasele de bonus, care ii asigura reduceri la reinnoirea politei de asigurare auto obligatorie.
Sistemul bonus malus a fost pus in aplicare incepand cu 1 ianuarie 2010 pentru persoanele fizice, iar de la 1 ianuarie 2012, acesta a fost valabil si pentru persoanele juridice.

Clasele de bonus si de malus se calculeaza in raport cu anul anterior emiterii politei RCA.
Exista 8 clase de bonus si 8 clase de malus.

Cum sa recunosti sistemul Bonus/Malus pe polita RCA?

Sistemul Bonus Malus este inscris pe polita RCA in parte stanga jos cu initialele B/M, urmat de clasa actuala. Daca esti la prima ta masina, atunci clasa inscrisa este B0 pentru ca nu ai nici reduceri, dar nici penalizari.

De partea cealalta, clasele de penalizare sunt in numar de 8, iar daca ai ajuns la M8, inseamna ca esti penalizat 100% in sens ca tariful RCA se dubleaza, iar penalizarile te vor urmari un timp mai indelungat.

Insa, daca esti un sofer model, de cate ori iti reinnoiesti asigurarea RCA, urci in clasa de bonusuri pana la B8 unde ti se acorda o reducere de 32% din tariful asiguratorului.
Sistemul a fost conceput cu cativa ani in urma, dar forma sa finala a fost implementata incepand cu 1 ianuarie 2010. In functie de daunele din anul precedent, dar si de precautia la volan a soferilor din 2008, masinile au primit bonus, respectiv malus.