Cu cat ne despagubesc asiguratorii RCA in cazul unui accident cu daune materiale?

 

Postat de Vlad Alin Andreescu () in data de 2012-03-30 09:29:34

Stim deja ca in cazul unui eveniment nefericit, pe baza politei de raspundere civila auto (RCA) a soferului vinovat de producerea accidentului avem dreptul sa solicitam despagubiri pentru daunele materiale si pentru vatamari corporale sau deces. Sa vedem ce suma de bani suntem indreptatiti sa primim in cazul unui accident soldat exclusiv cu daune materiale.

Odata produs accidentul trebuie sa ne adresam asiguratorului RCA al vinovatului pentru a incasa despagubirea. Inainte de a depune actele este bine de stiut la ce suma ne putem astepta. Vom lua exemplul unui vehicul ce a fost declarat dauna totala. Potrivit reglementarilor in vigoare, dauna totala reprezinta situatia in care cuantumul pagubei depaseste 75% din valoarea masinii la data producerii accidentului.
Valoarea autoturismului stabilita in functie de numarul de kilometri realizati anual
Valoarea masinii la data producerii accidentului se calculeaza de obicei plecand de la valoarea de nou, probata cu documente justificative sau preluata din cataloage specializate, din care se scade uzura valorica. Aceasta din urma se stabileste pe baza unor coeficienti de uzura, impusi de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), si utilizati de catre toti asiguratorii RCA.
Pentru a afla ce coeficient de uzura va fi aplicat la valoarea de nou a autoturismului sunt necesare:

 

    • data introducerii in exploatare de nou a vehiculului (preluata din cartea de identitate, certificatul de inmatriculare sau de pe placa de origine a masinii)

 

    • numarul de kilometri parcursi de la intrarea in exploatare a autoturismului si pana la data producerii evenimentului asigurat

 


Coeficientii de uzura prevazuti in legislatie au fost calculati pentru un parcurs mediu anual de 15.000 kilometri in cazul vehiculelor cu masa totala maxima de pana la 3,5 tone si cu maxim 9 locuri pe scaune. Daca kilometrajul dumneavoastra indica o medie anuala mai mare sau mai mica, atunci coeficientul se majoreaza sau se reduce cu 0,5 pp (puncte procentuale) pentru fiecare 1.000 km.
Exista trei stari de intretinere: buna, medie si satisfacatoare.
Atentie! Desi titulatura nu prevesteste consecintele, starea de intretinere satisfacatoare reprezinta cea mai slaba cotatie. Spre exemplu, dupa cativa ani de intrebuintare, proprietarul va incasa o despagubire cu aproximativ 20% mai mica daca masina este catalogata la starea de intretinere satisfacatoare fata de cea acordata in cazul starii bune.
Epava noastra cea de toate zilele, da-ne-o noua astazi

Despagubirile primite de la asiguratori nu pot depasi cuantumul pagubei, valoarea vehiculului la data producerii accidentului si nici limita de despagubire prevazuta in polita RCA.
In cazul unei daune totale, despagubirea nu poate depasi nici diferenta dintre valoarea vehiculului la data producerii accidentului si valoarea ramasa. Aceasta din urma reprezinta valoarea acelor parti ale vehiculului ramase neavariate, demontabile si valorificabile, cuprinsa intre 0,1% si cel mult 25% din valoarea masinii la data producerii accidentului.
Astfel, in majoritatea cazurilor asiguratorii ne vor plati 75% din valoarea autoturismului la data producerii evenimentului si restul vom incerca sa-i recuperam valorificand epava. Pentru o mai buna intelegere putem apela la un exemplu.
Un sofer si-a achizitionat la inceputul anului 2006 un autoturism nou platind o suma de 10.000 euro. La inceputul anului 2011, din vina altui sofer, are loc un accident soldat cu dauna totala. Mergand la asiguratorul RCA al vinovatului de producerea accidentului se va calcula valoarea masinii la data accidentului.
Conform grilei de uzura, in cazul unei stari de intretinere medie (15.000 km/an) se va aplica un coeficient de uzura de 55%, valoarea masinii fiind stabilita la 4.500 de euro. El va incasa de la asigurator minim 3.375 de euro si va ramane cu epava pe care o poate valorifica. Este posibil ca prin vanzarea epavei (partilor componente) sa ajunga in final la mai mult de 4.500 de euro asa cum, exista si varianta nerecuperarii integrale a prejudiciului.
Daca masina ar fi avut un parcurs mediu anual de doar cateva mii de kilometri, valoarea acesteia la data producerii accidentului ar fi fost stabilita la 5.500 de euro si astfel proprietarul ar fi primit de la asigurator minim 4.125 de euro plus epava. In schimb, in cazul unui vehicul ce a contabilizat anual peste 30.000 de km, valoarea acestuia la momentul evenimentului va fi stabilita la 3.800 euro, proprietarul urmand sa primesca minim 2.850 euro plus epava.
Tabel coeficienti de uzura (pentru vechicule a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3,5t si pentru cele al caror numar d elocuri nu depaseste 9)
Sursa tabel: CSA