Cat timp pot cerceta asiguratorii cazurile suspecte de frauda?

 

Postat de Vlad Alin Andreescu () in data de 2012-03-29 16:28:41

Legislatia Uniunii Europene, valabila si pe teritoriul Romaniei, permite companiilor de asigurari RCA sa investigheze timp de trei luni cererile de despagubire in privinta carora exista suspiciuni de frauda. Chiar daca soferilor pagubiti nu le convine sa isi primeasca banii cu intarziere, prevenirea fraudelor este in interesul tuturor asiguratilor, intrucat tentativele reusite de inselaciune duc la scumpirea politelor auto.
Conducatorii auto care au suferit pagube in accidente rutiere provocate de alti soferi, asigurati RCA, trebuie sa stie ca legislatia permite companiilor de asigurari sa investigheze accidentele respective, pentru inlaturarea eventualelor suspiciuni de frauda. Insa asiguratorii au, de asemenea, obligatia de a-i informa cu privire la acest lucru.
Astfel, legea spune ca firmele de asigurari sunt obligate sa comunice in scris, atat asiguratului RCA, cat si soferului p?gubi­t in accident, in termen de 10 zile de la data avi­zarii daunei, ca vor sa faca in­­vestigatii. „Ancheta” asiguratorului RCA poate dura cel mult trei luni, dupa care acesta este obligat sa dea un raspuns pagubitului, fie inaintandu-i o oferta de despagubire, fie adresandu-i un refuz motivat al acestor despagubiri.
Termenul e valabil in toata Europa
Multi conducatori auto sunt nemultumiti si considera ca acest termen de trei luni este mult prea indelungat. Ca reactie la aceste nemultumiri, un grup de senatori a elaborat anul trecut un proiect de lege de reducere a termenului in care asiguratorii RCA pot cerceta cazurile suspecte de frauda de la trei luni la doar 15 zile.
De ase­menea, proiectul propunea diminuarea de la 10 la 3 zile a termenului in care companiile de asigurari sunt obligate sa anunte ca vor sa investigheze modul de producere a accidentelor.
Proiectul de lege a fost respins de Senat, cu un argument puternic, respectiv faptul ca legislatia romaneasca este in perfecta concordanta cu cea europeana.
Astfel, potrivit normelor UE in domeniu, statele membre trebuie sa puna la punct obligatii, insotite de sanctiuni financiare si administrative, pentru a se asigura ca, in termen de trei luni de la data inregistrarii unei cereri de indemnizare, asiguratorul RCA fie inainteaz? o oferta de despagubire, fie formuleaza un refuz motivat.
In alte parti merge mai repede
Asiguratorii din Statele Unite ale Americii au obligatia de a procesa si de a investiga cererile de despa­gu­bi­r­e formulate de persoanele pagubite in accidente auto provocate de soferi asigurati RCA în maximum 30 de zile de la notificarea daunei. Dupa acest interval, trebuie sa formuleze fie o oferta de despagubire, fie un refuz motivat al acesteia.
Obligatia este in­clusa intr-o norma valabila pe intreg teritoriul SUA, care stabileste regulile cu privire la cercetarea de catre asi­guratori a cererilor de despagubiri suspecte de a fi frauduloase.
Termenul de 30 de zile nu poate fi prelungit decat in condi?ii exceptionale, iar asiguratorul trebuie sa demonstreze ca gradul de complexitate al investigatiei face necesara prelungirea cercetarilor. Solicitantul despa­gu­birii trebuie tinut în permanenta la curent, in scris, cu evolutia anchetei desfasurate de compania de asigurari si trebuie sa i se spuna cand se estimeaza ca va primi un raspuns la cererea sa.
E si in interesul asiguratilor
Chiar daca, in mod firesc, intarzierea platilor cuvenite ca despagubiri nu are cum sa fie pe placul conducatorilor auto prejudiciati, trebuie spus ca prevenirea tentativelor de frauda este si in interesul acestora. Asta pentru ca banii in plus pierduti de asiguratori din cauza cererilor frauduloase de despagubire majoreaza costurile business-ului si, in consecinta, duc la cresterea tarifelor de prima pe care soferii onesti trebuie sa le plateasca pentru a se asigura. Aceste costuri suplimentare pe care firmele de asigurari trebuie sa le recupereze pentru a se mentine solvabile a-si putea onora obligatiile fata de asigurati nu sunt deloc de neglijat.
Nu exista date precise de acest tip pentru piata romaneasca, insa de exemplu, potrivit unui studiu din 2009 al asiguratorului britanic Co-Operative Insurance, fiecare sofer din Regatul Unit plateste in medie in plus 50 de lire pe an pe asigurarea auto, ca urmare a tentativelor reusite de frauda pe acest segment de asigurari. Si trebuie tinut cont ca piata britanica este una matura, in care companiile au dezvoltat sisteme de prevenire a fraudei mult mai complexe decat cele utilizate de firmele romanesti.