Cum este stabilit tariful unei polite Casco

 

Postat de Catalin Poenescu () in data de 2012-03-30 10:04:21

Prima platita la achizitionarea unei asigurari auto facultative este rezultatul unui calcul complex al companiei de asigurari. In spatele pretului se ascunde atat o evaluare a valorii autovehiculului asigurat cat si o analiza detaliata a conducatorului auto. Rezultatele obtinute permit incadrarea soferului intr-o categorie de risc, ce are atasata o prima corespunzatoare.

Fie ca alegem sa completam un formular online, fie ca optam sa incheiem polita Casco intr-o agentie sau sucursala a unui asigurator, trebuie sa oferim brokerului/agentului o serie de date personale si informatii referitoare la autovehicul. Pe baza acestora va putea fi calculata prima ce urmeaza a fi platita pentru asigurarea masinii. Lista solicitarilor asiguratorului poate fi mai mare sau mai mica in functie de complexitatea elementelor luate in consideratie la calcularea tarifului.
Valoarea asigurata difera de la o companie la alta
In stabilirea sumei la care va fi asigurat autovehiculul, compania porneste intotdeauna de la valoarea de nou a acestuia, stabilita pe baza facturii de achizitie sau, in lipsa acesteia, pe baza valorii de catalog. Ulterior, asiguratorul aplica un set de coeficienti de uzura in functie de vechimea autoturismului.Acest tabel de uzura difera de la o societate la alta.
In medie, uzura avanseaza cu aproximativ 10-15% pe an. Un autoturism fabricat in 2007, achizitionat la momentul respectiv contra unei sume de 10.000 euro, are in 2011 o valoare de asigurare de 5.000 – 6.000 euro, in functie de societate. De obicei, in calculul sumei asigurate se tine cont si de dotarile suplimentare realizate de proprietar, daca acestea pot fi probate cu facturi.
Ce reprezinta cota de prima?
Odata stabilita suma asigurata, prima – pretul asigurarii - se calculeaza ca procent din aceasta valoare. Procentajul poarta denumirea de cota de prima iar valoarea acestuia depinde de numeroase elemente precum:

 

    • vechimea masinii – cu cat masina este mai veche cu atat cotatia de prima este mai mare intrucat in cazul producerii unei daune asiguratorul trebuie sa inlocuiasca piesele vechi cu altele noi;

 

    • valoarea masinii – pentru o masina de lux cotatia de prima este mai mare

 

    • varianta Casco aleasa – un numar mai mare de riscuri acoperite implica o cotatie de prima mai mare

 

    • istoricul rutier al soferului – asiguratii care nu produc daune beneficiaza de reduceri ale cotatiei; acest element este utilizat la reinnoirea politelor, in cazul alegerii unui alt asigurator fiind nevoiti sa probam buna purtare in trafic pentru a beneficia de reducere.

 

    • cuantumul fransizelor – fransiza reprezinta suma de bani pe care o vom scoate din propriul buzunar in cazul producerii unui eveniment asigurat; cu cat fransiza este mai mare cu atat este mai ampla scaderea cotatiei de prima

 

    • varsta conducatorului auto si vechimea permisului de conducere – din nefericire, soferii tineri sunt penalizati chiar daca au avut un comportament rutier exemplar; companiile de asigurari au observat statistic ca riscul aparitiei unor daune in cazul tinerilor este mult mai mare;

 


De asemenea, asiguratorii tin cont si de natura persoanei care incheie polita (fizica sau juridica), functia de utilizare a autovehiculului (uz personal, scoli de soferi, taxi, test drive) sau de numarul de masini asigurate.
Asa cum mentionam, inmultind cota de prima cu suma asigurata obtinem prima ce trebuie platita la incheierea contractului. Vom beneficia de reduceri suplimentare daca masina este dotata cu alarma sau alte dispozitive antifurt sau daca optam pentru plata anticipata si integrala a primei. De obicei, bifarea celor doua elemente permit asiguratului sa beneficieze de un discount cumulat de aproximativ 10% din valoarea primei.